torsdag 6 april 2017

Helgfrågan v.14

Mias bokhörna arrangerar Helgfrågan:

"Hur väljer ni bland alla nya böcker? Har ni någon slags prioritering? Eller bryr ni er kanske inte om nyutkomna böcker."

Till att börja med: Bryr mig mycket om nyutkomna böcker!

Påbörjade trilogier som man (d.v.s. jag) tyckt om så där alldeles speciellt, finns i prioriteringssyfte. Tänker på bokserierna: ViaTerra (denna gång den sista och avslutande delen) av Mariette Lindstein; Arvet efter Kaiser (andra delen) av Kristina Hård; och Singöserien (står redan i kö för ett bibliotekslån vad gäller den sista tredje delen) av Anders Gustafson & Johan Kant. Hoppas verkligen att biblioteket införskaffar uppföljare för Lindsteins och Hårds bokserier också, en kan inte så gott veta!

Så funderar man vidare lite på sådana trilogier där man bara förväntar sig att en fortsättning eventuellt skall komma, som förhoppningsvis är i vardande alltså. Tänker då på uppföljare för bokserierna: Blodsbandskrönikan (där första delen är läst) av John Fredrik Hansson; Systrarna Stiernfors (för visst måste det bli en avslutande del om den tredje systern?) av Frida Skybäck; och nytillskottet John Romeo (recension kommer här till helgen för första delen och andra delen lär vad jag förstår vara planerad) av Diane Karlstrom & Magnus Carling.

Svaret på frågan verkar så där med en första hastig tanke vara att påbörjade trilogier prioriteras av det nya. Men så enkelt är det ju inte! Kan ju dyka upp en massa annat nytt och spännande, inte minst i form av recensionsexemplar av nytt som man inte uppmärksammat, och då blir det ju att ge förtur till det också... förstås! 😊

Prioritering för speciell genre, då det inte handlar om påbörjad bokserie, skulle kunna handla om: dystopier, psykologiska thrillers, science fiction, skräck. MEN, kan verkligen inte hålla mig bara till dessa, för ibland är det nyutgivna klassiker, historiska romaner, deckare, fantasy, samtida, feelgood, biografier (eller andra sanna/halvsanna historier), kost & hälsa, djur & natur, klimat & miljö, o.s.v, o.s.v, som kan vara så otroligt lockande så att ett eventuellt prioriteringstänk som skulle inskränka sig till genre spricker alldeles. Så kan det vara också... såklart! 😅

Ingenting är helt enkelt för att kortfattat svara på, när det gäller böcker. 💗


(Helgfrågan och länkar till andras svar hittas till helgen här.)

36 kommentarer:

  1. Ja serier går helt klart först, vill också läsa fortsättningen på Singöserien. Nej det kanske inte var så lätt fråga 👍😜

    SvaraRadera
    Svar
    1. Till att börja med kan frågorna tyckas enkla, men så börjar man tänka... och då blir det ju så förtvivlat svårt att fatta sig kort igen! :D

      Radera
  2. Svar
    1. Näe, så där värst bråttom kan man ju inte ha om man lånar det mesta på bibliotek liksom mig. Ibland köar väldigt många för vissa böcker, t.ex. Singöserien om man befinner sig på östkusten. ;)

      Radera
  3. Nästa del i en serie/trilogi blir ju väldigt ofta prioriterad :)

    SvaraRadera
  4. Serier är nästan det enda jag prioriterar.

    SvaraRadera
  5. Jag har dålig kolla på vilka böcker som ges ut, men såklart finns det några undantag. T.ex. serier som jag börjat på och ligger i fas med prioriteras alltid :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att hålla lite koll på nyheter, annars blir man ju ofta tipsad om dem via bokbloggare förstås. :)

      Radera
  6. Självklart prioriterar jag serier. Tänkte inte på det när jag skrev mitt svar i går kväll.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan inte tänka på allt.

      Radera
  7. Ja, jag prioriterar verkligen bara vad jag känner för för stunden. Det finns ingen logik haha XD

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stundens ingivelse är icke att förakta.

      Radera
  8. Ja, vi verkar ha ungefär samma tankar :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Plötsligt händer det! Ibland kan man ha liknande tankar. :D

      Radera
  9. Serier gäller för mig också, alltid gott att ha en hel hög i samma serie att se fram emot. Det stämmer dessutom som du skriver Åsa, både del två och del tre är klara, men ska tvättas ett par gånger till. Är du och dina läsare intresserade finns det en kul intervju på Boktugg idag (http://www.boktugg.se/2017/04/07/serieskaparna-magnus-carling-och-diane-karlstrom-gar-fran-fantomen-och-bamse-till-deckare/). :-) Ser fram emot recensionen, ska bli kul att läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag upptäckte det sen. Utmärkt när man inte behöver vänta alltför länge på uppföljare i en serie man fattat tycke för. Första delen i John Romeo-serien gav mersmak! :)

      Radera
  10. Håller med om att fortsättningar på sånt jag gillar är prioriterade.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då kommer du att gilla Konstnären. Vill du, eller någon annan som kommenterar här, också recensera så fixar jag mer än gärna recensionsexemplar. Maila mig i så fall via www.johnromeo.se

      Radera
  11. Haha, nej ingenting är enkelt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gäller väldigt mycket, ja i stort sett det mesta...

      Radera
  12. serier glömde jag i mitt svar. egentligen vet jag inte vad jag prioriterar förrän jag ser det

    SvaraRadera
    Svar
    1. Plötsliga ingivelser att läsa vissa böcker man inte tänkt kan vara svårt att motstå, kanske inte meningen att man ska göra det heller då. :)

      Radera
  13. Val och prioriteringar åt olika håll glr jag nog väldigt ofta, ibland utan att tänka på det, eftersom det finns så mycket jag vill läsa ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är där säkert undermedvetna val/prioriteringar också!
      Finns verkligen alltför mycket man vill läsa känns det som. ;)

      Radera
  14. klassiker hittar jag ofta billigt på loppis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra ställe för sådana fynd. :)

      Radera
  15. Ibland kan man längta sig fördärvad efter de där följande böckerna i vad som verkar bli en serie!

    SvaraRadera
  16. Speciella författare kan prioriteras.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, ibland fastnar man ju för ett visst sätt att skriva också.

      Radera
  17. Favoritförfattare prioriteras av mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sån prioritering är nog ganska vanlig. :)

      Radera
  18. Ha ha, ungefär sådär prioriterar jag också - allt, med andra ord, eftersom allt är så intressant :) För mig blir det kanske ändå recensionsexemplaren som kommer först, men å andra sidan har jag ofta bett om dem själv, så då prioriterade jag ju redan i och med att jag bad om dem. Knepigt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Prioriterar också recex, känns som ett åtagande man tar på stort allvar.

      Radera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)