måndag 24 april 2017

Tematrio - Europa

Veckans tematrio presenteras som vanligt av Lyrans Noblesser:

"Berätta om tre europeiska favoritböcker!"

"Europeiska favoritböcker" gav mig lite bry. Men antar att det även går bra med texter oavsett sort och att alternativt; handlingen utspelar sig i / ämnet berör / texterna författats i Europa, samt att författarna var/är hemmahörande där. Plockade fram dessa tre lysande böcker (titlar länkar till bokomdömen):


Foucaults pendel / Umberto Eco
Man får följa huvudpersonen Casaubon som genom ett seminarium i medeltidshistoria uppmärksammar processen mot tempelherrarna, och han gör det till sitt ämne för sin avhandling.
"Efter stängningsdags på själva midsommarafton 1984 låter förlagsredaktören Casaubon frivilligt låsa in sig på teknikmuseet Conservatoire des Arts et Métiers i Paris."...

Umberto Eco (1932-2016) från Italien.


Trädens hemliga liv / Peter Wohlleben
Allt om träd och skog.

Peter Wohlleben från Tyskland.


Texter ur Kafkas litterära kvarlåtenskap skrivna 1916-1919.

Franz Kafka (1883-1924) var en tjeckisk-österrikisk författare.


18 kommentarer:

  1. Har inte läst någon av böckerna i din trio.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trädens hemliga liv är rätt ny.

      Radera
  2. Läste Rosens namn av Umberto Eco en gång i tiden och har Begravningsplatsen i Prag oläst i bokhyllan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Begravningsplatsen i Prag tyckte jag inte alls om.

      Radera
  3. Jag har inte läst någon i din trio men det är inte obekanta för det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inga "doldisar" direkt. :)

      Radera
  4. Å, Kafka! Det finns ett fantastiskt Kafkamuseum i Prag om du har vägarna förbi där ngn gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha! Vägarna förbi Prag tar man inte dagligdags precis. Men Kafkamuseum lät ju inte mindre spännande för det! :D

      Radera
  5. Trädens hemliga liv låter som en bok för mig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är riktigt spännande för den som är naturintresserad.

      Radera
  6. Kafka gillar jag! :-) Inser också att jag faktiskt aldrig läst något av Umberto Eco...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rosens namn av Umberto Eco kan nog de flesta gilla. Och så är böcker ett viktigt inslag i Ecos romaner, bara det! :)

      Radera
  7. Foucaults pendel är väl en sådan bok man borde läsa antar jag ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men visst, det tycker jag du skall göra. :)

      Radera
  8. Tack för jättefina tips.

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)