tisdag 11 april 2017

Tematrio - Påskekrim

Veckans tematrio presenteras som vanligt av Lyrans Noblesser:

"Vilka är dina tre favoritdeckare? Presentera bok, författare eller romanfigur"

Tre favoriter:


Kvinna i grönt av Arnaldur Indriðason (serie: Erlendur Sveinsson)

Berättelse om herr Roos av Håkan Nesser (serie: Gunnar Barbarotti)

Liket i biblioteket (eller 4.50 från Paddington, men har redan nämnt den i en tidigare tematrio) av Agatha Christie (serie: Jane Marple)


Kort och gott, tre (fyra) riktigt bra titlar av tre fantastiska deckarförfattare och deras framgångsrika bokserier. Räcker som presentation, tror jag. Och såklart är det uppladdat för påskekrim (briljant norsk tradition man gärna hakar på!) även i år. Det blir 2/3 Lang och 1/3 isländskt. 😊
animated-easter-disney-image-0156

22 kommentarer:

  1. Agatha Christies böcker är alltid bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, inte alltid i min mening. Men säkert de flesta! :)

      Radera
  2. Vill väldigt gärna läsa mer om Ms Marple, har ännu bara stiftat bekantskap med Poirot ju! Och Barbarotti-böckerna var verkligen något riktigt speciellt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kluriga Ms Marple får man ju inte missa. ;)

      Radera
  3. Det är alltid så trevligt när man har läst alla i en trio :) Alla tre författarna är dessutom favoriter.

    SvaraRadera
  4. Ja, i alla fall tre författare jag har läst!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Deckarförfattare som gjort skäl för framgången.

      Radera
  5. Jag har läst två av tre inte illa det.

    SvaraRadera
  6. Svar
    1. Filmatiseringar från 50- och 60-talet kan verkligen vara guld! <3

      Radera
  7. Arnaldur Indriðason har jag kommit på efterkälsken med. Agatha Christie är oslagbar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att Christie har fått sådan comeback. :)

      Radera
  8. Läste Nessers första böcker om Van Veeteren, riktigt bra. Agatha Christie är en gammal favorit, älskar Marple och Poirot.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bara läst enstaka Van Veeteren, men sett TV-serien.

      Radera
  9. Kvinna i grönt läste jag för flera år sedan. Har för mig att jag tyckte att den var spännande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Minns den som en av de bästa.

      Radera
  10. Har inte läst någon av böckerna i din trio

    SvaraRadera
  11. En Nesser som jag inte läst än, men den noteras mentalt ;) Indridason gillar jag och förstås Christie ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillar speciellt just den i Barbarotti-serien. Men man tycker ju så olika... ;)

      Radera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)