lördag 13 maj 2017

Bokbloggsjerka 12 maj – 15 maj

Atelje Jaeger - Selma Lagerlöf 1928
By Atelje Jaeger, Stockholm
[Public domain], via Wikimedia Commons


På fredagarna arrangerar Annikas litteratur- och kulturblogg bokbloggsjerka. Så här lyder frågan den här gången:

"Finns det en numera avliden författare som du skulle vilja hedra? Vem och varför i så fall?"

Tänkte först såsom så, att detta var en alltför svår nöt att knäcka, men införde en begränsning till inom landets gränser... och ytterligare en begränsning till kvinnliga författare... samt uteslöt även de som till största del skrivit barn- och ungdomsböcker. Se då blev det genast lite lättare! Mitt svar blir då som man kanske redan förstått (genom ovanstående välkända ateljéfoto):

Selma Lagerlöf (1858-1940). Uppskattad författare som romandebuterade med Gösta Berlings saga 1891. Lagerlöf var ju som vi vet första invalda kvinnan i Svenska Akademien, och dessutom den första kvinna som fick Nobelpris i litteratur, året var då 1909. Storartad bedrift på den tiden! Och för att i övrigt besvara frågan "varför i så fall?"; har man läst några av böckerna så förstår man nog det (annars kan man läsa mina motiveringar på de länkade titlarna nedan). 😊

Böcker (varav den första en novell) jag för egen del läst av Selma Lagerlöf: Spökhanden (1898), En herrgårdssägen (1899), Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige (1906–1907), Kejsarn av Portugallien (1914), Löwensköldska ringen (1925), Charlotte Löwensköld (1925)Anna Svärd (1928).

Har ni någon favorit av Lagerlöf som ni själva läst, och vilken ni sedan gärna rekommenderar till andra?

Selma Lagerlöf tar emot Nobelpriset från kung Gustav V,
den 11 december 1909.
Illustration från dåtida svensk press.

18 kommentarer:

  1. Lagerlöf är ju solklar :) nämnde också henne men valde sedan en annan kvinnlig författare ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns många att välja på. :)

      Radera
  2. Ja, Selma Lagerlöf är en av mina favoritförfattare. Vet inte riktigt vad jag tycker mest om av det jag har läst av henne men Jerusalem var väldigt bra och Kejsarn av Portugallien likaså.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kejsarn av Portugallien är en favorit. :)

      Radera
  3. Känner att jag nog får ta och läsa något av henne! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut, tycker jag du skall göra. ;)

      Radera
  4. Selma Lagerlöf naturligtvis! Men jag valde en författare från ett av våra grannländer...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många fantastiska författare i våra grannländer också. :)

      Radera
  5. Älskar Selma, värd all vår beundran och respekt och tacksamhet! Fast jag valde en nästan anonym man ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dom anonyma måste naturligtvis också lyftas fram emellanåt. Så helt rätt att du gör det. :)

      Radera
  6. Jag har inte läst så mycket av Selma, det kanske man borde.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men visst, Lagerlöf får man inte missa. ;)

      Radera
  7. Jag har bara läst Herr Arnes penningar för väldigt länge sen. Strindberg verkar roligare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Efter att ha tragglat mig igenom Strindbergs Röda rummet som yngre, är min uppfattning inte direkt rolig... men har ju heller inte läst Herr Arnes penningar förstås. :D

      Radera
  8. Jag valde också Selma. Min favorit är Kejsaren av Portugallien, den berör mig lika mycket varje gång jag läser den: https://kattslavenkoko.wordpress.com/2017/05/15/karlekens-vansinne/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Också en av mina favoriter! :)

      Radera
  9. Ja Selma hör också till författar eliten :)

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)