söndag 14 maj 2017

En smakebit på søndag: Mysrys

Genom den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten kan vi ta del av och även själva bjuda på smakbitar hämtade från böcker vi läser eller läst. Med detta utbyte kan vi ge och få bra boktips.

Just avslutat kapitel 5 i Mysrys - Novellsamling av Kim M. Kimselius. Varje kapitel är en novell. Smakbiten kommer från kapitel 1, sidan 10-11:

   "Han sörplade i sig kaffet innan han fortsatte sin berättelse.
    "När jag bor på hotell har jag alltid lampan på toaletten tänd på natten och lämnar dörren öppen en liten bit. Tycker inte om att vakna upp i ett främmande rum i kolmörkret. Men det var precis vad som hände den här gången. Jag vaknade med ett ryck, medveten om att jag inte var ensam i rummet. Direkt insåg jag att lampan i badrummet hade gått sönder, för det var alldeles mörkt. Hjärtat började banka vilt i kroppen när jag såg en grupp människor stå samlade runt fotändan av min säng. De bara stod där, stirrade på mig, men sa ingenting. Jag blev riktigt rädd. Jag famlade efter ljusknappen till sänglampan, fann den och tryckte på knappen. Ingenting hände, rummet låg fortfarande i mörker. Inte ens gatlyktorna utanför kunde lysa upp mörkret i rummet."
    Hon såg hur svettdroppar började tränga fram i hans panna och hon satte sig längre ut på soffan, för att komma närmare, för att höra bättre. Nu började det bli spännande."

Bokens inledande presentation hämtad från Roslagstext förlag:
"Tycker du om att läsa om andar, relationer, sorgearbete och livsglädje passar den här boken dig. Det här är en riktig "Må-Bra-bok"!"

Väldigt fin och passande presentation kan jag nog tycka det verkar vara. Även om den nyss lästa femte novellen kändes rätt oavslutad, men boken är ju inte utläst än förstås. Men så här långt: Oerhört lättläst med ett trivsamt och smidigt språk, intressanta och sinsemellan olika karaktärer/livssituationer, varsamt reflekterande, och såklart... lite lagom smårysligt emellanåt! Uppfattar det så hittills i varje fall. 😊

Andras smakbitar kan man denna söndag hitta här.


28 kommentarer:

  1. Tack för smakbiten. Det författarnamnet känner jag ju igen från hennes blogg :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visste inte att där fanns en författarblogg ens. :)

      Radera
  2. Tack för smakebiten, en bok i min smak.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det tror jag faktiskt! :)

      Radera
  3. Vilken härlig titel på boken! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, fast det visar sig inte direkt vara det man tror att det är, men blev ändå otroligt positivt överraskad, väldigt bra noveller som går rakt in i hjärtat! :)

      Radera
  4. Kim Kimselius känner jag till, men inte den här boken. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skrivit mest barn- och ungdomsböcker, om jag förstått det rätt.

      Radera
  5. Vilken underbar smakbit :) Känner igen det där med att vakna i fullständigt mörker, det gillar inte jag heller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får ju gärna vara fullkomligt mörkt när man somnar, men absolut bäst att vakna till lite ljusnande gryning och inte mitt i mörka natten... om man får välja alltså! :D

      Radera
  6. Svar
    1. Lättläst. För vissa noveller sitter man med en tår i ögonvrån på slutet och ibland med ett litet leende. Oavsett vilket; då är det bra skrivet! :)

      Radera
  7. Känner till författaren men inte läst något. Noveller mellan varven brukar inte vara fel och den låter lite rolig? Gillar omslaget. Tack för smakbiten! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite roliga, lite sorgliga, lite rysliga och mycket hjärtevärmande historier. :)

      Radera
  8. Utdraget var inte helt fel, men fick rysningar av säljtexten: andar, relationer, sorgearbete och livsglädje, kanske är det som var mysryset... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha! Ja om man ser så på saken så. ;)

      Radera
  9. Nej, jag känner inte till den här men noveller är alltid trevligt lite då och då!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte fel mellan varven. Ett bra sätt att upptäcka författare man inte tidigare läst något av. Så var det med denna för mig.

      Radera
  10. Tack för smakbiten. Det där låter trevligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trivsam läsning, lite åt feelgood-hållet. ;)

      Radera
  11. Skrämmande bit ur en må-bra-bok ;)
    Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kan det bli när man plockar en liten bit ur helheten. ;)

      Radera
  12. Behöver komma i kontakt med dig för att du ska kunna få ditt recex av Manglade dukar och vikta servetter. Mina kontaktuppgifter finns här http://holavedsbrudar.blogspot.se/p/om-ewa-k.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Done! Läser den nu, så mysig sommarläsning! :)

      Radera
  13. Virker som en spennende bok! Takk for smakebiten :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sant fängslande historier. :)

      Radera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)