torsdag 1 juni 2017

Helgfrågan v. 22

animated-insect-image-0111
Mias bokhörna arrangerar helgfrågan. Och så här löd veckans fråga (med bonusfråga):

"Vad kan störa din läsning? 
Bonusfråga: Brukar ni fira Sveriges nationaldag?"

Inskränker mig till två kategorier (finns såklart fler): Insekter och husdjur.

Första kategorin: Blodsugande myggor och bromsar, bitande knott, närgångna getingar, fästing som kryper i kattens päls... vilket för till nästa;

Andra kategorin: Svansviftande hundar och kelsjuka katter. Kärt störningsmoment! ❤️


Bonusfråga: Nej. Svenska flaggans dag, som den ersatte, firades ju inte på något speciellt sätt förutom att folk med flaggstång hissade flaggan. Så någon tradition har aldrig förknippats med den dagen, och så får det nog förbli.


(Helgfrågan och länkar till andras svar hittas till helgen här.)

32 kommentarer:

  1. Har inte heller någon tradition på nationaldagen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nog ganska vanligt att man inte har. ;)

      Radera
  2. Väldigt få som har traditioner på nationaldagen.

    SvaraRadera
  3. Inget tradition att fira här heller, men jag är långledig i helgen och lite extra god mat lär det förhoppningsvis bli ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. God mat är aldrig fel. :)

      Radera
  4. Är nästan omöjligt för mig att sitta ute och läsa på sommaren. Mygg och alla andra sådana flygfän är riktigt förtjusta i mig... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det värsta är att de trivs i skuggan där även en annan trivs varma dagar. ;)

      Radera
  5. Djuren får gärna "störa" för det känns inte direkt störande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De "stör" på ett angenämt vis, kanske man kan säga... :)

      Radera
  6. Just alla kryp och insekter är ju sommarens baksida, men man får väl ta det goda med det onda. Antar jag. För någon nytta gör de säkert. Alla utom fästingarna då.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, fästingar är svårt att se någon vits med. ;)

      Radera
  7. Störande moment i form att djur är jag också van vid =) Men som du säger är ofta ett kärt störningsmoment!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bevingade blodkonsumenter kan man va utan, fyrfota vänner får gärna störa. :)

      Radera
  8. blev nästan uppäten av jättestora mygg förra helgen redan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jättemyggorna anfaller, fick värsta skräckbilden framför mig nu. :D

      Radera
  9. Jag hoppas på färre störande insekter i lägenheten än när vi bodde i hus. I alla fall myror ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Myror kan ju va bra också, håller ormar borta. Men inne vill man förstås inte ha dem. ;)

      Radera
  10. Svar
    1. Absolut, utan knott, naturligtvis. :)

      Radera
  11. Haha, det var ett nytt sätt att se det. Men jag håller med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstod rätt snart att jag tolkat frågan på lite annat sätt än majoriteten. :D

      Radera
  12. Ja, just det ... katterna ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. En kelsjuk katt är svår att motstå, då får boken vila. :)

      Radera
  13. Mygg och knott kan verkligen vara störande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen massor av mygg nu, kom inte så tidigt i år, men när de nu väl kom så var det då rejält! ;)

      Radera
  14. Haha, mycket bra svar! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blev nog lite annorlunda, men det duger.

      Radera
  15. Usch, getingar och mygg vill jag helst slippa om jag ska få någon läsro.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte så lite enerverande emellanåt med dessa ettriga flygfän.

      Radera
  16. Min katt brukar lägga sig på boken då kan det var himla svårt att läsa vidare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det med katter, de vet att ta för sig när uppmärksamhet önskas. :)

      Radera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)