torsdag 29 juni 2017

Helgfrågan v. 26

Mias bokhörna arrangerar helgfrågan. Den här veckan undrar först Mia om vi vill ha ett uppehåll under semestertid. Gör som du själv vill Mia, har du tid och lust så kör på, valet är ditt. Jag svarar snällt varje vecka om där finns en fråga, och skulle den utebli är man väl inte direkt sysslolös för det.


Sen blir frågan:

"Det har varit lite snack i veckan om bokbloggens död och om andra sociala medier tagit över. Jag har inte riktigt haft tid att läsa allt men funderade lite på om alla är med i sociala medier. Har ni Instagram eller Facebook? Vilket fördrar ni? Eller har ni något annat?"

Det hoppas jag verkligen inte, det där om bokbloggens död. I såna fall får vi väl ta tag i saken och göra ett rejält återupplivningsförsök. Vill ha massor av dynamiskt liv i bokbloggarsfären. Så här menade ju för ett par år sedan litteraturkritikern Annika Koldenius (se hela inlägget här):

"Med bokbloggarnas inträde fick litteraturkritiken en välbehövlig konkurrens. Läsarna kände igen sig i bloggarnas tilltal, som var annorlunda än kritikerns. Den personliga läsupplevelsen sattes i centrum, vilket gjorde att läsarna kom närmare både varandra och litteraturen."

Så fint sagt, tycker jag. Så håll liv i bokbloggandet, det fyller ju en funktion! Skall göra vad jag kan på mitt lilla hörn. Visst blir det väl rätt amatörmässigt och inte så värst djuplodande analytiskt och lärt här i Bokhyllan, men ett gott försök vill jag ju ändå prestera. I bästa fall kanske man på så vis kan vara delaktig i att inspirera andra till lusten att läsa böcker, hålla liv i diskussionen om ämnen som berörs i böcker, o.s.v.. Sen om det lyckas eller inte är en annan sak, kul är det i varje fall. Här skulle jag sen kunna dutta dit en emoji, men borde nog försöka strama upp det lite, för att verka mer seriös? Så länge det nu varar.

Har inte Instagram, sånt har man inte utan mobiltelefon.

En facebook-sida har jag i varje fall skapat för Bokhyllan, så föredrar den framför Instagram... som jag inte har. Förstås. Nu blev det lite konstigt...
Men hur menar ni det kan gå till att sociala medier (som facebook) skulle kunna "ta över"? Det fattar jag nog inte riktigt. Länkar bara mina blogginlägg till fb-sidan, delar sporadiskt lite annat som är värt att dela vidare, följer några bokbloggare, förlag och författare, tar emot och besvarar förfrågande meddelanden och meddelar själv när recensioner lagts ut på bloggen. Men skriftliga bokomdömen och recensioner görs ju på bloggen, hur skulle det annars gå till?

Finns det något annat? Jo, twitter såklart, men det förstod jag aldrig vitsen med. Svårt att fatta sig kort kanske. Tyder ju i såna fall det här inlägget på. Dags att sätta punkt.

❤️

Helgfrågan och länkar till andras svar hittas till helgen här.


30 kommentarer:

  1. Jag föredrar Instagram framför Facebook. Bokbloggen vill jag ha kvar men gillar även att läsa recensioner och bokomdömen på Instagram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra att din bokblogg blir kvar. :)

      Radera
  2. ingen risk att bokbloggar dör...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får väl hoppas det stämmer.

      Radera
  3. Klart att vi ska hålla liv i bokbloggarna. Men det utesluter ändå det andra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Antar du menar att det ena inte utesluter det andra. Och visst bör det vara på så vis. :)

      Radera
  4. Jag tror faktiskt - som du skriver - att bokbloggarna inspirerar till läsande. Kanske funderar man på att köpa en bok och går in på någons blogg för att läsa. Kanske har man kollat på kultursidorna, men vill veta vad en vanlig oprofessionell bokälskare anser om boken. Jag gillar bokbloggarna!

    SvaraRadera
  5. Ja vi får hålla liv i bokbloggarna! :) Instagram tycker jag mer är för korta texter inte en fullstor recension, utan mer att man kan visa upp snygga omslag och skriva kort om boken var bra eller dålig. Twitter har jag inte förstått mig på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Van att skriva snabbt med fingersättning på tangentbord (jobbat som sekreterare längre tillbaka) och kan inte direkt föreställa mig hur man skriver en recension med pekfingervals(?) på en liten mobiltelefon. Verkar omständligt i min föreställningsvärld. Men det är väl som du menar då bara korta texter... men ändå! :D

      Radera
  6. Jag ser sociala medier mer som komplement till bokbloggarna inte som konkurrent.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ser det på samma vis, och hoppas verkligen inte det blir någon sorts konkurrent som så småningom tränger bort bokbloggarna. :)

      Radera
  7. Bokbloggande kommer att fortleva, tror och hoppas jag. :) Nu är jag iofs inte så aktiv på Facebook där bloggen finns, tiden räcker inte riktigt till.. men det kan ju komma att ändras och då blir det mer av ett komplement till bloggen tänker jag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Funkar som ett bra komplement och inte tar det mycket tid i anspråk heller.

      Radera
  8. Det är väldigt många som recenserar böcker på Instagram, vilket jag tycker är lite tråkigt. På Instagram vill jag egentligen bara ha bilder och en kort text. Inte en hel recension.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaha, så det skrivs hela recensioner också, trodde det bara handlade om bilder och korta texter. :o

      Radera
  9. Jag har inte heller provat Twitter..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har provat, men rätt trist, eller så var det jag som inte förstod vitsen.

      Radera
  10. Försöker lära mig twitter men förstår inte grejen riktigt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har slutat försöka. Mikroblogg funkar inte när man har svårt att begränsa textmassan. Blir för övrigt alldeles för snuttifierat. ;)

      Radera
  11. Jag har nämligen sett att en del ger bokrecensioner från Instagram, visserligen är det smidigt men man tappar lätt bort det i andra inlägg. Vi får verkligen hoppas bokbloggen lever kvar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En får leva på hoppet! ;)

      Radera
  12. Ja, låt oss hålla igång bokbloggandet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker jag verkligen vi skall försöka med. :)

      Radera
  13. Jag tycker om att fotografera (även om det kanske är aningen vilande just nu) men därför gillar jag Instagram. Men jag ser inte heller att jag kommer ersätta bloggen med något av dem utan att de är komplement.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det roligt att fota! Funkar ju att infoga foton i bloggen också. :)

      Radera
  14. Hoppas också att bloggarna blir kvar. Det är verkligen jättetrevligt.

    SvaraRadera
  15. vill också att bokbloggarna blir kvar. Instagram är bra till bilder och twitter förstår jag mig inte på. någon gång lägger jag ut en länk till min blogg på Fb

    SvaraRadera
    Svar
    1. Länkar bara blogginlägg till bokbloggens sida (och matbloggens sida!) på fb. Till den egna tidslinjen länkas inga blogginlägg. Den som är intresserad kan ju om den har lust följa via fb-sidorna, tänker jag.

      Radera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)