torsdag 22 juni 2017

Helgfrågan v.25

Mias bokhörna arrangerar helgfrågan. Det här är veckans fråga:

"Vad gör du när du råkar ut för en trögläst bok? Gärna exempel på en sådan."

Finns ju ett antal alternativ:

→ Låneböcker behöver man ju inte alltid läsa ut (som tur är aldrig varit med om något trögläst recex... peppar peppar).

→ Skumläsa vissa partier som inte är värst relevant för att ändå kunna hänga med i handlingen (så var det med exemplet som nämns nedan).

→ Läsa andra böcker parallellt så man inte tråkar ihjäl sig på trögheten.

→ Hålla det dagliga sidantalet som läses till ca 25 sidor, förr eller senare kommer man ju fram till slutet på det sättet också.

Ungefär så.

Men tvingar mig för det mesta inte att läsa ut en bok som uppfattas trögläst, finns alldeles för många andra bra olästa böcker för att offra tid på böcker som känns tröga, tråkiga, ointressanta och/eller något annat som stör en, t.ex. ett grovt språk (så var det med exemplet som nämns nedan, mer och än eller).

Förlåt Johanne Hildebrandt, men jag gillade verkligen inte alls Sigrid - Sagan om Valhalla, så oerhört trögläst + allt annat tyck och tänk som jag då skrev om boken här.
Tyckte så väldigt bra om Freja - Sagan om Valhalla (2002), rätt bra var även Idun - Sagan om Valhalla (året därpå), Saga från Valhalla var också helt okej (ett år senare), men sen blev jag alltså rejält besviken på den där fjärde delen om Sigrid som saknade all sorts finess. Bara en massa grymheter, sanslöst brutalt blodigt våld, rått och grovt språk (far too much). Till råga på allt var biblioteksboken skitigt tummad på varenda sida också, så himla äckligt (inget man skulle vilja göra en bakterieodling på!).
Förutom Sagan om Valhalla-serien även läst Fördömd, också en bra roman av Hildebrandt. Så jag antar att den där besvikelsen kanske bara var ett tillfälligt undantag, men tyvärr blev det ett undantag som avskräcker mig från att nu läsa den senaste delen i Sagan om Valhalla-serien: Estrid.



(Helgfrågan och länkar till andras svar hittas till helgen här.)


22 kommentarer:

  1. Jag har inte läst någon bok av henne.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Freja är bra. Gavs ut på nytt nu senast förra året av Forum förlag.

      Radera
  2. Haha ... Jag fastnade också i Sigrid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, vi hade visst samma exempel denna gång. ;)

      Radera
  3. Hm. Har nån oläst Hildebrand, men inte fått lust. Och nu minskade den väl ett snäpp till ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dom tre första i Valhalla-serien är bra. Dessa kan jag rekommendera! :)

      Radera
  4. om det går trögt börjar jag ibland en liten bit in i boken och tar börja sedan. eller inte alls.
    trevlig midsommar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har jag aldrig testat, att skippa början, kanske vore nåt. :)

      Radera
  5. Den boken skulle jag nog inte prova, det låter inte som min typ av bok (inte pga trögläshet, mer tema)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läste den nog bara mest för att jag läst de tre första, för dom var i varje fall bra, speciellt Freja. :)

      Radera
  6. Det där du skriver om äckliga biblioteksböcker är nog det främsta skälet till att jag inte vill låna. Jag har ju ingen aning om hur boken har blivit behandlad tidigare :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Ja hur en del behandlar biblioteksböcker kan man ha åsikter om. Understrykningar, marginalanteckningar, hundöron, läppstifts- och chokladkladd samt annat odefinierat jox, jag vet inte vad... så himla respektlöst. Men e-böcker går ju också att låna från bibliotek nu för tiden, om boksmuts känns avskräckande. :)

      Radera
    2. Jag har lånat en del e-böcker, men tyvärr får man bara låna två i månaden på mitt bibliotek och det räcker ju inte speciellt långt ;) Dessutom så finns inte alla, men jag har märkt att de som saknas ibland finns på ett annat bibliotek så min plan är att skaffa lånekort på fler ställen :)

      Radera
    3. En synnerligen intelligent plan. ;)

      Radera
  7. Jag har också försökt läsa ex antal sidor per dag i vissa böcker men då råkar man ta upp en bok man inte kan släppa taget om och "glömt bort" den sega boken :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som jag känner igen "fenomenet"! :D

      Radera
  8. Har inte läst någon bok av den författaren trots att jag har ett par i bokhyllan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har visst skrivit ett tiotal böcker, läst fem av dessa men det var bara just bara Sigrid jag själv inte gillade.

      Radera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)