torsdag 6 juli 2017

Helgfrågan v. 27

Mias bokhörna arrangerar helgfrågan. Den här veckans fråga (hoppar lite olydigt över den extra bonusfrågan den här gången också):

"Vilken bok är du mest nyfiken på ur din sommarbokhög?"

Har egentligen ingen sådan sommarbokhög. Men pågående läsning är just nu:

Se mig, Medusa av Torkil Damhaug, får jag erkänna går en smula trögt att läsa än så länge... ändå kommit genom halva boken. Men det kanske löser sig.

Nyligen påbörjat Den som finner (andra delen i thriller-trilogin om Bill Hodges) av Stephen King.

Troligen i kväll utlästa Innan ankorna drunknar av Ivana Vukadinovic. Så här beskrivs den unga vuxna-boken (baksidestext):
"En råhet som jag bara har sett glimtar av tidigare sveper över dig som rinnande stål, tar över hela din person. Vi delar inga drömmar längre, sover långt ifrån varandra. Hela tillvaron är som att andas genom ett sugrör.

18-åriga Zandra vill göra misstag med flit. Så att hon har något att skriva dikter om sen. När hon på planet till New York träffar Oliver verkar han först vara det perfekta misstaget att göra. Men allt blir fel.

Zandra får svårt att koncentrera sig på annat än att få pojkvännen Johannes att förlåta henne och på sina feta lår. Kläderna blir snabbt för stora, huden känns genomskinlig och nyckelbenen vassa. I övrigt läser hon Pro-Ana-bloggen Happyandskinny och suger i sig thinspiration. Men trots att vågens siffror klättrar nedåt känner sig hon sig tjock i själen.

Under sommaren praktiserar Zandra som fotograf på en tidningsredaktion i en mindre ort utanför Linköping. Där träffar hon småbarnsmamman Tanja som bara tänker på politik, sin exman Julian och att få många lajks på Facebook.

Johannes spelar mest datorspel och äter nudlar. Och i bakgrunden lurar Oliver."

Vad sägs om det? 😊


Sen existerar en "lös plan" på böcker att eventuellt läsa:

Återigen (börjar bli oerhört tjatigt); Snösommar av Kristina Hård. En sådan där save-for-a-rainy-day-bok, då den som lånebok bara finns i elektronisk form och det faktum att en e-bok på den läsplatta jag har inte går att läsa på utomhus.

Vid ett svagt ögonblick ställde jag mig i kö för ett lån av Häxan av Camilla Läckberg. Övertyga mig om varför den är värd att läsa, för jag tror jag ångrar mig. 😳

Ett frågetecken blir det sen för Hon som vakar av Caroline Eriksson. Boken släpps i augusti. Blivit erbjuden recex vid två tillfällen, tackat ja båda gångerna, men inte fått någon bekräftelse. Så tänker väl som så att; kommer den så kommer den, i vilket fall som helst är det en thriller jag ser fram emot att få läsa. Kommer då fram till svaret på frågan att jag nog är allra mest nyfiken på Hon som vakar, även om den nu inte existerar i någon annan sommarbokhög en den som finns i tanken. Inte någon vidare fotogenisk bokhög. 😉


❤️


Helgfrågan och länkar till andras svar hittas till helgen här.


24 kommentarer:

  1. härligt att ha något att läsa på sommaren!

    SvaraRadera
  2. Jag väljer konsekvent bort Läckberg. Fel beslut??? Läste en och gillade den inte. Men hon har säkert utvecklats, det var rätt länge sen nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen aning om det är fel beslut. Bara läst två av Läckbergs böcker tidigare, var väl sisådär okej. Kände mig därför tveksam inför denna, trots massiv reklam, den lär ju ta lite tid i anspråk p.g.a sidantalet.

      Radera
  3. Har inte heller någon egentlig sommarbokhög.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Behöver man nog inte ha, bokhögar finns ändå. ;)

      Radera
  4. Jag tycker Häxan var läsvärd men håller inte med om att det var hennes bästa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror på dig som läst så många. :)

      Radera
  5. Just det ja, jag borde nog fortsätta läsa Kings serie... man förstår att bokhögarna är höga när man glömmer King ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men alltså... då är det väl nog för höga ändå? ;)
      Har än så länge en känsla av att tvåan är bättre än ettan.

      Radera
  6. Den som finner tyckte jag mer om än den första delen i Kings serie ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha! Ja då stämmer det ju bra med mitt svar på kommentaren ovan. Fastnade på en gång från början.

      Radera
  7. Tyckte Häxan var riktigt bra. Spännande och lättläst, perfekt sommarbok!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter ju toppen, skall ge den en chans. :)

      Radera
  8. Jag var inte riktigt helt övertygad av Häxan. Men den har absolut spänning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spänning kan räcka långt.

      Radera
  9. Tyckte att Häxan var riktigt läsvärd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många verkar tycka just så. :)

      Radera
  10. har endast läst en Läckberg. det fick räcka. har nog sett någon del av TV - serie också

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såg något avsnitt av TV-serien, men mer blev det sen inte av den.

      Radera
  11. Jag provade att läsa en Läckberg-bok för flera år sedan, men tyckte att det var alldeles för enkel intrig och boken fångade mig inte alls, så jag läste inte ens ut den. Men, nu tänkte jag att jag skulle ge henne en ny chans, kanske litet påverkad av den massiva reklamföringen ;-) Och jag blev så imponerad av hantverket, boken var så välskriven och samhällsaktuell. Och jag blev berörd. Om jag minns rätt så var det litet trög i början, men sedan lossnade det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samhällsaktuell är ju ett s.k. triggerord för mig, och att bli berörd av det man läser är ju en klar fördel att man blir. Så nu blev jag väldigt övertygad om att det blir en Läckberg läst så småningom. ;)

      Radera
  12. Jag var tvungen kolla upp Hon som vakar, den verkar riktigt spännande :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blev väldigt imponerad av författarens thriller "De försvunna", så har nog ganska höga förväntningar på denna kommande bok nu. :)

      Radera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)