torsdag 13 juli 2017

Helgfrågan v.28

Mias bokhörna arrangerar inför varje veckoslut helgfrågan. Till kommande helg skall vi fundera ut ett någorlunda klyftigt svar på detta:

"Hur viktigt är språkriktigheten i en bok?
Bonusfråga: Hur går det med sommarläsningen?"

Troligen inget jag stör mig nämnvärt på, eller tycker är särskilt viktigt, om bokens handling för övrigt fängslar mig, om den är skriven med äkta känsla, inlevelse och har något att förmedla.

Var och en utvecklar väl antagligen sin egen stil att skriva på som känns bra och med tiden inarbetad. Eller ja, det är väl vad jag föreställer mig i varje fall, har inga författarambitioner (men behöver nog verkligen finslipa det här med att skriva bokbloggsrecensioner, en "liten" utvikning om det längre ner, behövde sätta ord på det).
Den som kan hantera språkriktighet kan ju också bryta mot den typen av "regler" utan att det behöver störa läsaren.

Grava stavfel kan förstås rubba mina cirklar en aning ("yrkesskada"), men anmärkningar angående sådant tycker jag inte behöver nämnas uttryckligen.

Så nej, tror inte jag är någon slags "språkpolis".

Däremot kritiserar jag (för mig själv) väldigt ofta mitt eget skrivande här på bloggen. Kanske inte just vad gäller språkriktighet... jo förresten, det med! Men huvudsakligen är det nedanstående frågor jag ställer mig, då det gäller huruvida skrivna recensioner duger eller uppfyller eventuella önskemål (trots att såklart inte samma krav på utformning ställs på oss oavlönade bokbloggare, om man jämför med professionella yrkesutövare inom området):

Beskrivs handlingen för mycket/för lite?
Går jag tillräckligt på djupet, analyserar jag fel och kanske finns det ett syfte med det skrivna som jag borde ha omnämnt, kanske till och med helt förbisett?
Missar jag ibland att skriva om bokens uppbyggnad och person-/miljöbeskrivningar?
Motiverar och resonerar jag tillräckligt kring mitt slutliga tyckande kring boken?
Blir kritik/beröm konstruktiv och förklarar det tillräckligt att det bara är min högst personliga åsikt?
När något är så där überfantastiskt, kanske borde jag dämpa ner det?
När något är mindre überfantastiskt, kanske borde jag vara tydligare om det utan att försöka linda in det för mycket som den värsta slingerbult?


Oj, det var en lång parentes... tappade dessutom fokuset alldeles, åter till helgfrågan! 😆


Svar på bonusfrågan:

Utmärkt!

❤️


Helgfrågan och länkar till andras svar hittas till helgen här.


9 kommentarer:

  1. Håller med om att bokens handling är viktigare :)

    SvaraRadera
  2. hur man skriver sina recensioner får man väl bestämma själv

    SvaraRadera
  3. Visst är bokes handling viktig, men en del av upplevelsen för mig handlar också om språkriktigheten

    SvaraRadera
  4. Jag gillar din parentes, rukar själv fundera över det. Men så tänker jag hur jag vill ha en recension.

    SvaraRadera
  5. Förmodligen tolkar vi det här med språkriktighet olika. Det blir ju till exempel oerhört svårt om en författare hittar på egna regler, då kanske ingen förstår vad h*n skriver. Eller ett kommatecken på fel ställe som helt förändrar betydelsen, eller en särskrivning som gör texten till en helt annan. Annars tycker jag att en författare har en konstnärlig frihet, men betydelsen av det man skriver är ju viktig :)

    SvaraRadera
  6. Är handlingen bra och det är bra flyt i boken så spelar inte några småfel någon roll.

    SvaraRadera
  7. språkriktigheten är viktig för helhetsintrycket av boken tycker jag. vad det gäller bloggskrivandet så funderar jag också på vad och hur jag skriver. jag tycker att det är viktigt att inte avslöja för mycket av handlingen och att tala om vad jag särskilt uppskattar eller inte tycker om. ofta skriver jag också något om språket

    SvaraRadera
  8. För mycket språkoriktigheter som stavfel och liknande stör läsningen tycker jag, men enstaka bryr jag mig inte så mycket om. När det gäller bloggandet och vad en skriver är en slags process i sig kan jag känna ;)

    SvaraRadera
  9. Om recensioner (märk väl, jag avser generellt genren) tycker jag att jag retar mig på de fall där recensenten hemfaller åt att berätta storyn men undviker ett omdöme. Alldeles för vanligt, speciellt om författaren är "fin" och man inte vill stöta sig med vederbörande ... oskicket dyker upp i våra största tidningar, inte ens sällan!

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)