fredag 28 juli 2017

Helgfrågan v.30

Mias bokhörna arrangerar inför varje veckoslut helgfrågan. Frågan att svara på inför kommande helg är denna:

"Vilken typ av bok undviker du helst? (Nu skrev jag inte genre för ibland missuppfattas det, men jag hoppas ni förstår vad jag menar) 
Bonusfråga: Motionerar/tränar du?"

Kärleksromaner, romance, och liknande... undviker den typen av böcker, för det mesta. Har väl funnits undantag. Om det handlar om historiska romaner verkar jag acceptera en släng åt kärleksroman tydligen.

Kan för bonusfrågan åtminstone tipsa lite. Men var och en hittar ju sen sin egen metod som funkar bäst, så; bara tips alltså.


Gummiband är en suveränt skonsam inkörsport till lite tyngre grejer t.ex. via hantlar till chin up bar. Det här tyckte jag var så himla bra skrivet om myter kring att träna styrka. Läs och begrunda. Nu är jag själv inte en sån som behöver bli av med kilon och har aldrig varit. Rätt seg, uthållig och envis (på gott och ont), visst... men aldrig riktigt tillräckligt muskelstark. Oavsett om man som mig har svårt att träna upp muskelstyrka eller förvärvar det med lätthet, så har nog alla ändå fördelar av att träna för att erhålla lite sån. Förutom chin ups är det väl squat, hantelpress, kick back, rowing, side lifts, dips (ställ en stol mot en vägg), som gäller. Kan inte komma på något annat just nu. Jo! Att gummibandet kan användas i kombination med chin up bar är ett bra tips också.
Är för egen del tvungen att gå jättemycket för att få åtminstone några ynka timmars sömn per natt. Så långa skogspromenader kära bokbloggarkollegor, underskatta aldrig den motionsformen! 😊



Helgfrågan och länkar till andras svar hittas till helgen här.


26 kommentarer:

  1. Jag läste mycket kärleksromaner när jag var yngre. Många träningstips, tack! Jag tränar styrka för att slippa ryggproblem och det är alltid bra med tips ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att förebygga ryggproblem/skador, olika sorters värk, orka och klara av mer i vardagen - ja, allt sånt där - är nog för de flesta av oss anledningen till att man har nytta av träna upp muskelstyrkan. ;)

      Radera
  2. Promenader är en väldigt skonsam motionsform :) Kärleksromaner läste jag mer av förr men det blir inte så mycket av nu, händer ibland men blir mer och mer sällan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sen det där att vara ute, vilket man ju är på promenad, är nog också rätt bra.

      Radera
  3. Styrketräning är kul också för att det är lätt att se sina framsteg. Fast när det gäller chins går det vääääldigt långsamt. Skyller på något genetiskt ;). Fast när jag gjorde härom dagen så klarade jag tre stycken vilket är ett rekord! Kan bero på att jag tränat väldigt mycket i sommar och kanske tappat något kilo i vikt snarare än att jag plötsligt blivit starkare men jag är glad oavsett :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha! Jo så där är det ju. Till viss del kan man märka framsteg och till viss del går det fantastiskt långsamt att uppnå resultat (själv har jag faktiskt märkt lite snabbare förbättringar på just chins, kul idé att lyfta sin egen vikt liksom). Grejen är väl att inte ge upp hoppet när man inte märker någon skillnad. Som så mycket annat. :D

      Radera
  4. Tycker att vardagsmotionen är väldigt underskattad. Squats är något som jag har någon form av hatkärlek till, de är verkligen jobbiga! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Testa squats med hantlar, då blir de ännu jobbigare. ;)
      Och visst är vardagsmotionen underskattad, utan tvekan.

      Radera
  5. Kärleksromaner går bort för mig också, men precis som du så accepterar jag lite av den varan i historiska romaner :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Historiska romaner har väldigt ofta en sådan ingrediens, och tror faktiskt den då fyller en viktig funktion. :)

      Radera
  6. Önskar jag kunde träna mer, men har för mycket smärtproblematik just nu. Yoga och lugna vattenövningar funkar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man skall välja det som fungerar, såklart. Huvudsaken är att man rör på sig. Vattenövningar och yoga kan ju också bidra till förbättrad styrka.

      Radera
  7. kärleksromaner har jag också valt bort. gillar styrketräning men inte promenader

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske beror på var man promenerar. Skulle aldrig uppskatta det på samma vis om jag var tvungen att gå omkring på asfalt i hektisk stadsmiljö. Natur skall det vara, på landet, helst. :D

      Radera
  8. Tjoho, min grej är ju dans och cykling/spinning. Dans är inte träning, bara glädje! Inte att förkasta. Sen om man väljer träning i grupp (typ Friskis & svettis) eller på egen hand är ju upp till vad som passar för var och en; huvudsaken är att det är kul! En bra bok på det är ju inget som skadar, undviker inte mycket förutom "kiosklitteratur" och väldigt "tunga" böcker. Läsning=träning för hjärnan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att tycka det man gör är roligt (eller har ett syfte) är nog viktigt för att hålla fast vid en viss motionsform/träning. Utan tvivel. Alltid för egen del undvikit dans i möjligaste mån, verkligen inte min grej precis (som du vet), men finner man glädje i det är det väl toppenbra motion! :)

      Radera
  9. I bland kan jag bli sugen på en riktig sliskig kärleksroman :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och just "sliskig" också... huga! :D

      Radera
  10. Kärleksromaner finns det ju så oändligt många olika!!!! Gummiband - borde leta upp mina. Fast de har antagligen torkat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jomenvisst, det har du så rätt i! Finns ju olika varianter för vad som anses vara kärleksromaner.

      Radera
  11. Gummiband är ju verkligen bra och skonsam träning. Undrar var jag gömt mina... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sånt skall väl inte gömmas, sånt skall användas! ;)

      Radera
  12. Lite kärlek då och då är aldrig fel för min del!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som en ingrediens gärna, men det får inte sluka hela handlingen. :)

      Radera
  13. Kärleksromaner funkar för mig så länge det inte är alltför sliskigt. Gummiband är jättebra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sliskigt är verkligen inget vidare. Och det där trånsjuka kan bli övermäktigt att stå ut med i alltför stor dos också. :D

      Radera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)