lördag 15 juli 2017

Start för temavecka dystopi: Mänskligheten i dystert scenario (listade lästa och bloggade böcker)


Det skall gudarna veta (om jag nu hade trott på några sådana) att de senaste sju åren för mig har inneburit en mer eller mindre besvärlig situation som skapat stor oro för framtiden. Så mycket kan jag yppa, inte mer. Oron har knappast blivit mindre under de senaste veckorna, och då blev tanken att det kanske är läge för ett dystopi-tema här på bokbloggen. Kanske kan vara till nytta för någon som vill ha boktips på sådana böcker.

Startar idag med att lista alla böcker som blivit lästa samt skrivits recensioner och bokomdömen för här på bloggen sedan den startades för nu drygt tre år sedan. Hela 22 böcker har det sedan dess blivit som kan räknas till att vara dystopier. Här är listan (ej kronologisk) där titlar länkar till blogginläggen:

Stjärnklart, Lars Wilderäng
Stjärnfall, Lars Wilderäng
Stjärndamm, Lars Wilderäng

Metro 2033 - den sista tillflykten, Dmitrij Gluchovskij
Metro 2034 - försvaret av Sevastopolskaja, Dmitrij Gluchovskij

Legend, Richard Matheson

Maze runner - i dödens labyrint, James Dashner
Maze runner: I vansinnets öken, James Dashner

Vägen, Cormac McCarthy

Blade Runner, Philip K Dick

Fahrenheit 451, Ray Bradbury

Vi, Jevgenij Zamjatin

Nitton åttiofyra: 1984, George Orwell

Livets stråle (singelnovell från Novellix), Michail Bulgakov

King's Hope, Hans Olsson

Rött uppror, Pierce Brown

Du sköna nya värld, Aldous Huxley

Resan till ljuset (Metro 2033 Universum), Andrej Djakov
Resan till mörkret (Metro 2033 Universum), Andrej Djakov

Flickan med gåvorna, M.R. Carey

Triffiderna, John Wyndham

Tjänarinnans berättelse, Margaret Atwood


Ett blogginlägg om dystopiska filmer har det också blivit.


I morgon blir det lite show-off kring dystopier som hör till nu pågående läsning.😉


4 kommentarer:

  1. Det låter verkligen förskräckligt att leva i åratal med ett tungt hot hängande över sig. Jag skippar alla "hoppas det löser sig!" och "efter regn kommer solsken" och annat käckt, för jag har ju inte den blekaste aning om vad som drabbat dig - och det är ju faktiskt inte allt som går att lösa, hur hemskt det än är. Men jag HOPPAS att du slipper leva med ett mörkt framtidshot, för det är alldeles fasansfullt. Själv klarar jag inte av att läsa dystopier eller se på film. Just "Vägen" har jag läst och den har jag ännu inte riktigt kunnat släppa trots att det är sex-sju år sedan. Barnen insisterade på att jag skulle se "Interstellar" på film med dem och jag var helt gråtfärdig i flera dagar efteråt, kunde bara tänka på hur jorden kommer att gå under och människorna slåss för sin överlevnad. Det drar ner mig något fruktansvärt att läsa eller se såna skildringar.

    SvaraRadera
  2. Jag kan bara hålla med om tidigare kommentar, det är verkligen hemskt att leva under lång tid med stor oro för framtiden. Jag har själv varit i den situationen under ett par långa perioder i mitt liv, och med den erfarenheten lever jag litet som om varje dag var den sista och vågar inte ta något för givet. Hoppas verkligen att det blir ljusare för dig snart med mindre oro.

    Ibland kan det hjälpa att läsa och se dystopier när livet är tungt, men jag lutar nog mer åt det andra hållet, att jag inte orkar med det. Jag vågar knappt skriva det, men just nu är livet i balans, och då har jag äntligen läst 1984, som var fantastisk. Jag blir nyfiken på flera av de böcker du nämner, skall klicka in litet senare och läsa vad du tyckte om dem.

    Ps. Vad är det som krånglar när du skall kommentera hos mig? Skall försöka fixa det om jag kan. Jag upplever själv att det är knepigt att kommentera i blogspot-bloggar, då försvinner ibland mina kommentarer innan jag kommit till den där "jagärinteenrobot"-verifieringen. Kanske är det just wordpress-blogspot som inte synkroniserar på rätt sätt, men frågan är vad det är som blir fel..?

    SvaraRadera
  3. Fler tips på dystopier är aldrig fel. Tar till mig av din ypperliga lista och sparar för framtiden. :)
    (och håller med annan kommentar - ofta svårt att kommentera blogspotbloggar - ngt m wp? Får inte upp inlägget nu via wp och tester via google istället...)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har blogspot/blogger och inga som helst problem att kommentera härinne - däremot har jag råkat ut för krångel på WordPress, så jag misstänker att ni har rätt i att det kan vara något som inte riktigt klickar dem emellan.

      Radera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)