torsdag 7 september 2017

Helgfrågan v. 36


Mias bokhörna arrangerar inför varje veckoslut helgfrågan. Veckans fråga inför kommande helg lyder som följer:

"Den mest sorgsna boken du vet?"

Vägen av Cormac McCarthy är en mörk och dystert sorglig framtidsvision. Far och son vandrar genom ett livlöst landskap på väg mot kusten. Solen är dold och allt liv är utplånat förutom få kvarvarande människospillror, kannibaler och laglösa gäng. Så oerhört sorglig och tung. Kan inte den här boken göra att vem som helst får ambitioner till att bli miljökämpe vet inte jag vad det är för fel. Och ja, filmen måste man ju också bara se, den är enligt mig t.o.m. bättre än boken. Nu blev det så sorgligt allt det här, så bonusfrågan hoppar jag över. Tittar in hos er andra imorgon kväll. Tack och godnatt! ❤


Helgfrågan och länkar till andras svar hittas till helgen här.


28 kommentarer:

  1. Jag har inte läst eller sett Vägen, låter onekligen som tung och sorglig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fruktansvärt tung och sorglig!

      Radera
  2. Svar
    1. Jo, ibland orkar man inte med sådant.

      Radera
  3. Den finns oläst i min bokhylla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tar inte så mycket plats där, rätt tunn bok. ;)

      Radera
  4. Vägen har jag sett, men inte läst. Jag kommer förmodligen aldrig mer att läsa något av Cormac McCarthy efter att ha läst Blodets meridian :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkar skriva lite speciellt. Blodets meridian känner jag inte till.

      Radera
  5. Känner inte igen boken,trevlig helg!

    SvaraRadera
  6. Åh! Denna missade jag helt ju, det är en sådan vacker bok men också hjärtskärande sorglig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan förstå vad du menar med vacker, mitt i allt mörker...

      Radera
  7. Roligt med en film som är bättre än boken :)

    SvaraRadera
  8. Oj den kände jag inte till. Orkar man???

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man får nog välja tillfälle för en sådan bok, ibland orkar man verkligen inte med det.

      Radera
  9. Den boken verkar vara alldeles för tung för mig. Men funderar på om jag ändå inte ska försöka mig på en riktigt sorglig bok framöver.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förfärligt dyster, och helt sant bör man nog undvika den typen av böcker under vissa perioder.

      Radera
  10. Vägen har jag medvetet undvikit. tänker inte se filmen heller

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår dig faktiskt, men Viggo Mortensens skådespelarinsats i filmen är så fantastisk.

      Radera
  11. Oj den verkar läskig och skrämmande.

    SvaraRadera
  12. Svar
    1. Antagligen en blivande klassiker.

      Radera
  13. Jag har läst Vägen och den var hemsk (men bra). Sambon har sett filmen men jag sov då :).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Filmen är så välgjord och man blir otroligt starkt berörd av den, så försök se den igen vid något utvilat tillfälle. ;)

      Radera
  14. Det känns som om filmen kommer att bli det jag tar mig an.

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)