torsdag 5 oktober 2017

Helgfrågan v. 40


Mias bokhörna arrangerar inför varje veckoslut helgfrågan. Veckans fråga inför kommande helg lyder som följer:

"Vad tycker ni om valet av Nobelpristagare 2017? Kan ni tänka er att läsa något av denna författare? Var det någon annan du hellre sett fått priset?"

Kazuo Ishiguro... känner inte alls till och kan då heller inget tycka. För att tänka mig att läsa något av författaren blir man nog tvungen att ta reda på lite vilken typ av böcker han skriver. Såklart. Inget jag ännu gjort.

JA!!! Det var absolut någon annan jag hellre sett få priset! Men det verkar stört omöjligt, varenda år. Ofta nämnd i Nobelprissammanhang, så när blir det då Margaret Atwoods tur? Jag väntar fortfarande.

Läst Tjänarinnans berättelse, Oryx & CrakeSyndaflodens år och MaddAddam. Romaner som på ett fantastiskt smart sätt fokuserar på viktiga frågor. Vill bara läsa mer Atwood!

Kom igen nu Svenska Akademien, låt den här 77-åriga kanadensiska författaren och humanisten med det knivskarpa intellektet få pris nästa gång. Hon är så värd det, flera gånger om.

Kenyanska författaren Ngugi Wa Thiong'O hade heller inte varit något tokigt val, sådär i andra hand. Läst Upp genom mörkret och tyckte speciellt bra om Floden mellan bergen.

Umberto Eco (1932-2016) har ju sen länge för mig varit en favorittippad författare vad gäller priset. Men nu är det för sent, det går inte att ge Nobelpriset till en person som avlidit, enligt Nobelstadgan.


Helgfrågan och länkar till andras svar hittas till helgen här.


30 kommentarer:

  1. Måste verkligen ta och läsa The Handmaid's tale!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dystopi-trilogin får du heller inte missa. Det är företrädesvis den jag själv blev mest fascinerad av.

      Radera
  2. Jag hoppas alltid på Atwood jag med, eller de senaste åren i alla fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis. Så är det. När ska dom inse vi har rätt? :D

      Radera
  3. Jag har inte läst dina förslag heller men har i alla fall hört talas om den, tycker det blir mer otippade varje år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dåliga odds att tippa rätt vad gäller litteraturpristagare. Är nog inte så insatt vad gäller finkulturen.

      Radera
  4. bra val med Kazuo Ishiguro. vill se filmen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror på dig, filmen känner jag heller inte till. Får ta reda på mer känner jag. ;)

      Radera
  5. Ishiguro tycker jag mycket om! Atwood vill jag läsa, har bara läst någon enstaka bok av henne. Jag betar gärna av lite fler titlar av henne och kanske har henne som favorit nästa år...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läs Atwood, speciellt den dystopiska trilogin, den är så fantastiskt bra! Ishiguro skall kollas upp. ;)

      Radera
  6. Atwood har jag läst, men det var länge sen - tänkt läsa mer av henne framöver. Kanske får Atwood eller någon annan kvinnlig författare priset nästa år...finns ju många bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns verkligen många bra kvinnliga författare som är värd priset. :)

      Radera
  7. Jag hade ingen aning om att man inte kan ge nobelpriset till någon som har avlidigt, vilket dålig regel!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nobelstadgan ändrades på det viset -74, därefter kunde inte priset ges postumt.

      Radera
  8. Vi som väntar på Atwoods tur får vänta. Alice Munro la sig i vägen där. Synd. Atwood är superb.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, jag antar du har rätt, tyvärr. Att ännu en kanadensisk författare får pris efter Munro kanske är helt osannolikt, hur gärna jag än önskar att det inte spelade någon roll. ;)

      Radera
  9. Atwood! Ja, snälla. Det kanske snart är för sent. Det brukar de vara ganska bra på, vänta ut författare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, man hoppas att författarna lever länge. Så hemskt att det kan bli för sent för någon som är påtänkt som pristagare under flera år.

      Radera
  10. Jag känner att jag oftast inte har någon åsikt om vem som vinner det här priset. Det skulle vara intressant att få veta vilka kriterier de har :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja verkligen intressant! Skulle jag också vilja veta. :)

      Radera
  11. Atwood skulle haft priset för länge sedan! Karlfeldt fick priset postumt i alla fall. men jag tycker egentligen att priset ska gå till nu levande författare och att det inte ska delas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har du rätt i! Atwood skulle redan haft priset för länge sedan, och Karlfeldt fick priset postumt innan stadgan ändrades.

      Radera
  12. Tycker det är helt OK med Ishiguro. Har inte läst Atwood

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läs Atwood, så bra! Själv skall jag nog försöka mig på Ishiguro, om något verkar passa. ;)

      Radera
  13. Ja Umberto Eco vore inte dumt. Av Atwood har jag bara läst en enda bok, men jag vill läsa mer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I många år hoppades jag på Eco, sen blev det fortsättningsvis Atwood jag har hoppats på i många år. Man skall aldrig sluta hoppas, sägs det ju. :D

      Radera
  14. Atwood är min önskan också :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mångas önskan verkar det som. :)

      Radera
  15. Det är nog tur att priset inte kan utdelas till avlidna. Skulle kännas lite mossigt om Shakespeare skulle få priset.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha, ja det kan jag verkligen hålla med om! :D
      Problemet är väl kanske om personen som tillkännagivits priset hinner avlida innan det skall utdelas, undrar hur det blir då liksom? Många är ju i rätt hög ålder innan de väl föräras dessa priser.

      Radera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)