måndag 2 oktober 2017

Tematrio - Tanter och farbröder

Veckans tematrio presenteras som vanligt av Lyrans Noblesser:

"Berätta om tre bra böcker där det finns minnesvärda porträtt av lite äldre personer!"


Roligt tema! Äldre borde verkligen få lite mer uppmärksamhet. Valde helt ojämställt tre farbröder (titlar länkar till bokomdömen på bloggen):


Den som finner av Stephen King
Sympatiska Bill Hodges. Tyckte mycket om den pensionerade kriminalarens varsamma vänlighet i Kings andra fristående thriller-trilogi. Även om fokus i romanen mest låg på en annan ryslig gubbe, våldsverkaren Morris Bellamy.

Gubbe och katt: en kärlekshistoria av Nils Uddenberg
Nils Uddenberg med bakgrund som psykiater tar hand om en herrelös kattdam som gör honom smått förälskad. Uddenberg kan såklart inte låta bli att fördjupa sig i Kissens själsliv. Kåserande essä och charmig feelgood-historia.

Farbrors dröm av Fjodor Dostojevskij
Den förvirrade gamle fursten är en uppenbarelse att sent glömma: enögd, benlös, med peruk, löskägg, puder och rougé. Men Marja Aleksandrovna ser chansen och tar till alla knep för att få sin 23-åriga dotter Zinaida bortgift med den gamle. Komisk småstadsparodi.


26 kommentarer:

  1. De här har jag inte läst, men Uddenbergs bok har jag hört talas om så många gånger nu. Folk verkar älska den boken!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte konstigt alls att folk älskar den boken! :)

      Radera
  2. De två första har jag läst. Dostojevskijs bok låter rolig. Tänkt att jag ska läsa fler böcker av D någon gång.... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Farbrors dröm är verkligen riktigt rolig! Helt otroligt att tänka sig att parodin var det första D. skrev efter fyra år i Sibiriskt tukthus...

      Radera
  3. Har inte läst någon av de här böckerna men Gubbe och katt blir jag nyfiken på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gubbe med katt är en väldigt rar berättelse. :)

      Radera
  4. Farbrors dröm verkar rolig. Och inte en tegelsten trots att författaren är ryss ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det är ju verkligen ingen tegelsten. Finns flera sådana lättviktare av D. Kortromanen Spelaren är också rolig.

      Radera
  5. Älskar Dostojevskij! Och oroa dig inte, jag väger upp med ett helt knippe bara tanter, så i snitt blir det nog bra... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du jämnade ut det hela med ett gäng tanter! :)
      Älskar också Dostojevskijs böcker, men har ännu några kvar att läsa, han var ju produktiv. ;)

      Radera
  6. Gubbe och katt har jag läst. men inte de andra båda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra alla tre. Farbrors dröm bör man inte missa, den är rolig.

      Radera
  7. Tack för tipsen! Har inte läst någon av dem (så King-fan jag är!).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Denna andra delen i Hodges-trilogin tyckte jag var bättre än den första.

      Radera
  8. Kul blandning! Nu blev jag nyfiken på att läsa Uddenberg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Uddenbergs bok är väldigt snäll och mysig. Feelgood kan man helt klart kalla den. :)

      Radera
  9. Har inte läst någon av dessa, men Gubbe och katt har jag bland mina olästa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gubbe och katt är en pärla som går fort och lätt att läsa. :)

      Radera
  10. Första två har jag läst men inte D. Den låter lite småkul och intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dostojevskijs roman är väldigt underhållande och roande, rekommenderar den verkligen. :)

      Radera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)