söndag 5 november 2017

En smakebit på søndag: Tosh

Genom den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten har vi kunnat ta del av och även själva delat med oss av små smakbitar hämtade från böcker vi läser. Fr.o.m. idag tar Maris bloggkollega Astrid Terese över stafettpinnen på bloggen Betraktninger ~ tanker om bøker! Där kan vi nu i fortsättningen på samma vis ge och få bra boktips varje söndag.

Smakbiten här idag hämtas från den alternativförhistoriska romanen (genre: historisk fantasy) Tosh av KG Johansson.


Sidan 45:

   Tosh sade ingenting.
   "Du blir ledsen. Jag vet att du blir ledsen. Jag blir ledsen själv och därför kan jag ana dina känslor, särskilt här inne under träden. Tosh, se på mig. Säg ingenting. Se på mig"
   Han såg in i hennes ögon. Månen hängde orörlig ovanför den mörka djungeln. Här hade han flugit –
   Något kom tillbaka.
   Han hade brutit armen den gången. Vingen gick sönder och han föll den sista biten, rakt ned på marken. Höger underarm bröts och någon hade tagit hand –
   "Malki!"
   "Det var jag. Minns du?"
   Det kom tillbaka. Han hade legat med huvudet i hennes knä. Hon hade smekt honom på kinden, försiktigt för att inte röra hans arm. De hade sett in i varandras ögon, den gången också, och –
    – och han hade sett vem hon var, hennes innersta, och han hade förstått att de aldrig skulle lämna varandra.
   "Men det är omöjligt!" sade han.
   Hon sade: "Ja. Men ändå."

Läste egentligen ut boken igår, förstod då inte riktigt hur det hade gått till. Började läsa den i onsdags kväll och vips! så var man på sista sidan. "Books are a uniquely portable magic"... för att citera Stephen King. Blev helt enkelt trollbunden av denna brilliant berättade historia. Kommer jag någonsin att glömma bort varför litterär fantastik är så enastående bra är det nog dags för en omläsning av Tosh.

Romanens utgivningsdatum är satt till den 17 november, väntar med att publicera min recension här på bloggen i anslutning till det datumet. Vilken utmaning att skriva en sådan för denna bok, både lockande och skrämmande lixom. Lätt prestationsångest, fast på ett bra sätt.😏


Baksidestext:
Du kommer att se stjärnor falla och världen försvinna

Tosh och hans bror Kueso tillhör den högsta adeln. Deras liv är bekymmerslösa, uppe i världen som deras folk har skapat. Men även prinsar är människor och den som lever högt har långt att falla.

KG Johanssons nya roman utspelar sig i ett grönskande Sahara för många tusen år sedan. Det är storslaget och fantasieggande men samtidigt intimt och personligt av en av våra stora berättare.


Här hittar ni fler smakbitar denna söndag.


28 kommentarer:

  1. Ingen bok jag känner till. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte så konstigt att man inte känner igen den, ännu inte släppt, men snart så. ;)

      Radera
  2. KG Johansson har jag läst och gillat tidigare så jag borde kanske kolla upp denna.

    SvaraRadera
  3. Tack för smakebiten! Detta var en okänd bok för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod, i bästa fall blir den nog mer allmänt känd framöver då boken så småningom släpps. ;)

      Radera
  4. Tack för smakbiten på en ny bok för mig!

    SvaraRadera
  5. Ett grönskande Sahara låter som en fantastisk miljö :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jomenvisst, eller hur. Rymmer olika sorters knepiga samhällen dessutom. :)

      Radera
  6. Tack för smakebiten! Blir ju nyfiken som tusan men måste alltså vänta ett par veckor till :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp! Det får man lov att göra... knappt två veckor. ;)

      Radera
  7. inte min vanliga genre, men den här låter ju spännande. vem vet, kanske var Sahara grönskande en gång i tiden? tack för spännande smakebit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det en spännande tanke! Våga prova en ovan genre när det gäller denna. :)

      Radera
  8. Det låter lovande! Tack för smakbiten - den ska jag hålla utkik efter!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En fantastiskt berättad historia. Värd att hålla extra utkik för. Tycker jag alltså. ;)

      Radera
  9. Känner till författaren men boken var ny, blir lite nyfiken. :) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Boken är så pass ny så den ännu inte är utgiven, men man bör absolut bli nyfiken på den redan nu! :)

      Radera
  10. Tack för smakbiten. Det var en okänd bok för mig.

    SvaraRadera
  11. Det hørtes ut som noe som kunne være en veldig sterk historie. Jeg må skrive ned den :-)
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt rätt. Det är en väldigt stark och storslagen historia på många sätt.

      Radera
  12. Hmm. Låter intressant det där. Ska bli intressant att läsa din recension. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod, och välkommen åter! ;)

      Radera
  13. Historisk fantasy høres virkelig spennende ut! Takk for smakebiten :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Alternativförhistoriskt" kändes som ett väldigt spännande koncept, och det funkade ju helt utmärkt! ;)

      Radera
  14. Vilken spännande genre! Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annorlunda, och fullkomligt rätt. :)

      Radera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)