torsdag 9 november 2017

Helgfrågan v. 45

Mias bokhörna arrangerar inför varje veckoslut helgfrågan. Veckans fråga inför kommande helg lyder kort och gott:

"Vad läser du nu? "

I morgon åker vi hem och andra noveller av Monika Orski
Vad gör dina barn när du sover? av Mikael Strömberg


...samt singelnovellerna: Ett steg åt sidan (science fiction), Papperssvalan (superhjälte) och Filmvisning på salong Rentzo (steampunk); av Hans Olsson:





Lite beroende på hur raskt läst det blir med Strömbergs bok så ligger sen denna bra till för att komma in i pågående läsning till helgen:


En bok som verkar mysig tycker jag... och på sätt och vis blev det nu av en slump ett form av svar i miniatyr på bonusfrågan som alltså löd: "Vad ska du göra i helgen?".
Till bokaktiviteterna (som jag här håller mig till) hör då även att skriva ihop en recension för Öva allvar - Någonstans i Sverige av Ulf Ulfvarson. Oerhört positivt överraskad av den välskrivna romanen som utspelar sig på 50-talet! Största nackdelen var att den lästes som e-bok, blir allt mindre förtjust i den formen av bok, papper är utan konkurrens bäst att läsa på. Försöker dessutom undvika den typen av blått skärmljus åtminstone på kvällarna, tror fullt och fast att ljuset från dessa skärmar försämrar sömnen (det är ju nivåerna av sömnhormonet melatonin som trycks ned då man utsätter sig för det blåa ljuset).
Vad tänker ni andra entusiastiska bokläsare om detta? Även minnet lär ju påverkas negativt av blått skärmljus... låter inget vidare.


Helgfrågan och länkar till andras svar hittas till helgen här.


34 kommentarer:

  1. Den boken av Strömberg fick jag i min mejl för ett tag sedan, kanske man ska läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vankelmod inför denna bok. Till viss del blev det ibland så vidrigt så man ville sluta läsa (sadistiskt dödande av djur, till råga på allt detaljerat beskrivet, avskyr sånt!). Men samtidigt gick det inte! Miljöbeskrivningarna för platsen där handlingen utspelas är nog för mig ett stort plus p.g.a. igenkänning i mycket förstås... :)

      Radera
  2. Jag har ju en läsplatta när jag läser e-böcker och den har inget blått ljus. Undviker det blåa ljuset sent på kvällarna, är inte säker på att det gör någon skillnad men jag gör det ändå :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dessutom är det ju inte så superbra för ögonen heller. Så visst är det klokt att skippa sådana skärmar sent på kvällen i vilket fall som helst.

      Radera
  3. Blått ljus låter inte skönt. Jag föredrar pappersböcker, är nog gammalmodig, men lyssnar en hel del på e-ljudböcker.... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att vara lite gammalmodig är nog inte alltid så fel i vissa fall. ;)

      Radera
  4. Svar
    1. Emellanåt kan det korta formatet passa bra. :)

      Radera
  5. Idel okändisar för mig! Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men nu blev de ju då en aning mer kända i varje fall. ;)

      Radera
  6. Föredrar också pappersböcker!

    SvaraRadera
  7. Omslaget på Strömberg bok är riktigt obehagligt, vet inte om jag skulle våga läsa den boken :) Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Usch ja, inte så lite obehaglig handling heller.

      Radera
  8. Läser inte e-böcker alls, pappersböcker kommer alltid vara mitt förstahands val :) Ljudböcker kan jag lyssna på när jag inte är hemma och kan sitta still med en bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Funderar på att helt skippa e-böcker efter att den sista planerade är läst. Så pass.

      Radera
  9. pappersböcker är helt klart bäst. Monika Orskis novellsamling ska jag kolla upp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å, gör det! Känns som en klart läsvärd och intressant novellsamling.

      Radera
  10. Tack för många fina boktips. Ha en trevlig läshelg.

    SvaraRadera
  11. Jag tror att jag har blivit helt nojig på bokomslag sedan jag läste in mig litet på det inför intervjun med Emma Graves i min blogg. Tyckte att omslaget på Mikael Strömbergs bok var så likt omslagen på Mons Kallentofts böcker, och det var ju samma formgivare till båda; Niklas Lindblad på Mystical Garden Design.

    Jag är helt inne på din linje om ljuset från skärmar. Jag försöker få min man att inse att han skulle sova bättre om han skippade datorn en timme innan det är dags att sova, men det har sådär. Själv läser jag en vanlig pappersbok eller fixar med annat innan jag skall sova, jag har fortfarande inte fastnat för e-böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, där fick man förklaringen! Hade haft samma tankegångar som dig angående bokomslaget, att det var så likt Kallentofts böcker.

      Vanans makt är stor och pappersböcker är man ju liksom mest van vid också.

      Radera
  12. Jag har en specifik läsplatta så ljuset är helt OK, inte som skärmljus utan bättre.
    Esterboken är den enda jag känner till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Esterboken verkar rolig och lättsam. :)

      Radera
  13. Ester Karlsson med K är en otroligt rolig titel. Jag har ingen läsplatta men störs inte av blått ljus, mer av vitt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjockskärmarna avgav nog mer rött och vitt ljus (liksom den gamla sortens glödlampor) vilket påverkade melatoninutsöndringen mindre. Men det blåa ljuset dominerar ju i all(?) nyare teknik numera; läsplattor platta dataskärmar, LED-lampor och mobiltelefoner. Så visst undrar man ibland...

      Radera
  14. Imorgon åker vi hem är jag lite nyfiken på. De andra har jag däremot inte hört talas om - kul med nya titlar för mig!
    Jag håller med dig om bakgrundsljuset på skärmen, det tror jag absolut att en ska undvika på kvällen. Den läkare som sjukskrev mig ifjol sommar sa att minst två timmar utan skärmljus innan sänggåendet, allt annat påverkar sömnen. (Fast jag efterlever det väl lite sådär...) Själv har jag en Letto från Adlibris, och den är det enda jag läser e-böcker på. Tycker det är helt överlägset platta eller mobil.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min Letto funkade knappt två månader innan den rent spontat lag av och hela biblioteket (hade som tur var inte hunnit bli så stort!) försvann. Kändes lite som bortkastade pengar och jag tänkte "aldrig mer", men visst var den bra, åtminstone vad gäller skärmljusfrågan, så länge den fungerade.

      Radera
  15. Vad gör dina barn när du sover, den är jag jätte nyfiken på :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, blev ju det jag med, på gott och ont. ;)

      Radera
  16. Jag läser nog helst böcker på papper. Nöden har dock ingen lag, befinner jag mig utan något att läsa så funkar nog en e-bok också. Men även ljudböcker går före e-böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp! Papper suveränt bäst. ;)

      Radera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)