fredag 1 december 2017

Helgfrågan v. 48


Mias bokhörna arrangerar inför varje veckoslut helgfrågan. Veckans fråga inför kommande helg lyder:

"Har du någon speciell julbok som du gillar?
(behöver inte vara kokbok)"


Ja "julbok" kan man ju tolka på många vis. Någon speciell julkokbok finns inte i hyllorna, däremot massor av kokböcker (farmors, mormors och en hel del sönderfallande gamla kokböcker, allt från adertonhundra kallt och framåt) där julmaten naturligtvis finns med, mat är kultur! Men lämnar kokböckerna därhän och plockar fram denna, enligt mig en helt underbar feelgood-julbok; snäll, finstämd och vacker, med julmirakel och, ja... den har allt, helt enkelt, (precis utgiven på nytt i år, toppen!):


En röd liten fågel i juletid
(skrev om den på bloggen för ett par år sedan här)
av Fannie Flagg



Nästa speciella "julbok", såtillvida att den har ett releasedatum förlagd till annandag jul, är en bok jag rätt säkert tror jag kommer att gilla, den bör också nämnas. Så spännande ny vetenskap. Den här boken, av självaste Mosley himself, vill jag verkligen läsa:

av Dr Michael Mosley



Helgfrågan och länkar till andras svar hittas till helgen här.


22 kommentarer:

  1. Jag minns inte riktigt, men tror att jag har läst den här boken. Oavsett verkar den vara ljuvlig och jag läser den gärna (igen).

    SvaraRadera
    Svar
    1. En bok man gärna läser om! :)

      Radera
  2. Den boken blir jag såklart nyfiken på. Tack för tips!

    SvaraRadera
  3. Jag är lite nyfiken på Flaggs bok, verkar mysig. Och Mosleys blir jag också nyfiken på. Ha en fin helg och första advent!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rekommenderar verkligen Fannie Flaggs bok för att komma i rätt julstämning. ;) Och Mosleys bok är det nog många som är oerhört nyfikna på, intresset har ju växt enormt kring ämnet under senare tid i takt med ny vetenskap.

      Radera
  4. tack för den upplysningen! jag har väntat länge på att Fannie Flaggs bok skulle ges ut igen. boken om tarmfloran är inte fel heller

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fannie Flaggs roman är en fin julklappsbok också.

      Radera
  5. Vilket fint omslag på Flaggs bok

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan bara hålla med! Och en röd fågel fick vara med också. :)

      Radera
  6. Låter som en passande årstidsbok av Flagg. Ha en fin helg.

    SvaraRadera
  7. Svar
    1. Inte fel att komma i rätt julstämning genom att läsa böcker. :)

      Radera
  8. Fanny Flaggs bok har även jag köpt hem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En bok man gärna både vill äga och göra omläsning av.

      Radera
  9. Det låter som en mysig bok :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. En riktig jul-feelgood att må bra av... ja, Fannie Flaggs bok alltså. Visst kan man säkert må bra av den andra boken också, fast på ett annat sätt. ;)

      Radera
  10. Tack för påminnelsen, "fågelboken" finns här, oläst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Perfekt då att plocka fram o läsa den nu. :)

      Radera
  11. Svar
    1. Tyckte väldigt mycket om den. Så fin. :)

      Radera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)